Kilka ważnych rzeczy, o których musisz pamiętać, zanim przedstawisz swoją firmę światu.

Daj się rozpoznać

W biznesie nie ma miejsca na przypadek – przypadkowe logo, „twój” kolor, zdjęcie.

Każdy biznes powinien zacząć od swojej, wyjątkowej identyfikacji wizualnej.

Zastanów się, co najlepiej zidentyfikuje i wyróżni Twoją markę spośród innych.

Sposób komunikacji z klientem jest bardzo ważny. Zanim zaczniesz wydawać pieniądze na reklamę poświęć chwilę temu tematowi. Nie jesteś specjalistą od marketingu? Okej! Ale Ty najlepiej znasz swój produkt, swoje usługi czy serwowane przez Ciebie dania. Ty jesteś twarzą swojej firmy, nie pozwól, żeby to specjalista od marketingu/grafik zrobił tę robotę za Ciebie – przynajmniej nie na tym etapie.

Identyfikacja wizualna, jeśli jest dobrze zaprojektowana, wpływa na zaistnienie Twojej marki w świadomości klientów. Kiedy pada hasło Pepsi, Coca-Cola, Apple, Empik – potrafisz wyobrazić sobie logo, wiesz jakie przeważają kolory, może nawet znasz ich hasło reklamowe albo przypominasz sobie najnowszą reklamę w telewizji. To działa!

Od czego zacząć

Zastanów się co najlepiej i najbardziej się kojarzy z Tobą/Twoją firmą. Wypracuj taki zestaw elementów, który będzie najlepiej odpowiadał Tobie, charakterowi Twojej branży i będzie łatwo się kojarzył.

Podstawą, od której możesz zacząć tworzyć swoją spójną identyfikację wizualną jest:

– kolorystyka,

– typografia,

– styl zdjęć, grafik.

To na początek. Oczywiście możesz iść krok dalej i wyróżnić się w inny sposób:

– wystrój wnętrza lokalu, biura itd.

– strój pracowników

– zapach w lokalu

– muzyka, która jest odtwarzana np. w punkcie obsługi klienta

– Twoje hasło, hasztag itd.

BrandBook

Najlepiej, jeśli wszystkie te wytyczne -> kolor, typografia, logo, grafiki umieścisz w dokumencie. Może to być najprostsza forma brandbooka. Możesz ją bardziej rozbudować o konkretne ilustracje i grafiki. Jeśli projektujesz ulotki, wizytówki, prezentacje, to możesz dodać opis, jakie powinny być odległości poszczególnych elementów, marginesy, stopień pisma itd.

Zaplanuj komunikację

Zanim wystartujesz pamiętaj, że jeden post, artkuł, nagranie to mało. Pamiętaj o systematyczności. Może pomóc Ci w tym zaplanowanie komunikacji. Dobrym narzędziem do planowania – co, gdzie i kiedy ma się ukazać jest CoSchedule. Ta aplikacja jest płatna, ale możesz też skorzystać z Trello – jak ja. A tak naprawdę nawet zwykła tabela w Excelu będzie ok, jeśli podejdziesz do tematu sumiennie i poważnie.

W planowaniu pamiętaj też o konsekwencji, jeśli zaczynasz pewien wątek, który jest w odcinkach i planujesz publikować np. co środę – rób to! Możesz przygotować dwa materiały „na zapas” jeśli obawiasz się, że braknie Ci czasu.

No i pamiętaj o swoim stylu, kolorystyce – nie zmieniaj go za każdym razem.

Bądź widoczny – social media

Twoja firma to Ty. Jeśli już dałeś/dałaś się znaleźć w internecie, pozwól się poznać. Bądź obecny – odpowiadaj na komentarze, maile, zabieraj głos w dyskusjach. Możesz też na początku przedstawić siebie i swój zespół.

Social media to bardzo poważne narzędzie do promocji i social sellingu. To temat na odrębny artykuł.